Bismillah tawakkaltu ‘ala Allah

bismillah..
perancangan hidup yang aku buat selepas menghayati buku ayat2 cinta..=)

SEDUTAN DARI BUKU AYAT2 CINTA

“Fahri, kenapa sih kau buat peta hidup ke depan segala, bukankah hidup ini enaknya mengalir bagaikan air?” tanya Maria.
Kepalaku sebenarnya semakin nyut-nyut tapi aku selalu tidak bisa membiarkan kecewa orang yang bertanya padaku.
“Maaf, setiap orang berbeda dalam memandang hidup ini dan berbeda caranya dalam menempuh hidup ini. Peta masa depan itu saya buat terus terang saja berangkat dari semangat spiritual ayat suci Al-Qur’an yang saya yakini. Dalam surat Ar Ra’ad ayat sebelas Allah berfirman,
Sesungguhnya Allah tidak akan merubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah nasibnya.”
Jadi nasib saya, masa depan saya, mau jadi apa saya, sayalah yang menentukan. Sukses dan gagalnya saya, sayalah yang menciptakan. Saya sendirilah yang mengaristeki apa yang akan saya raih dalam hidup ini.”
Belum selesai aku bicara Maria menyela, “Kalau begitu di mana takdir Tuhan?”
“Takdir Tuhan ada di ujung usaha manusia. Tuhan Mahaadil, Dia akan memberikan sesuatu kepada umat-Nya sesuai dengan kadar usaha dan ikhtiarnya. Dan agar saya tidak tersesat atau melangkah tidak tentu arah dalam berikhtiar dan berusaha maka saya membuat peta masa depan saya. Saya suka dengan kata-kata bertenaga Thomas Carlyle:
‘Seseorang dengan tujuan yang jelas akan membuat kemajuan walaupun melewati jalan yang sulit. Seseorang yang tanpa tujuan, tidak akan membuat kemajuan walaupun ia berada di jalan yang mulus!’ 
Peta hidup ini saya buat untuk mempertegas arah tujuan hidupku sepuluh tahun ke depan. Ini bagian dari usaha dan ikhtiar dan setelah itu semuanya saya serahkan sepenuhnya kepada Tuhan.”
  

Perancangan hidupku, insyaAllah…


Harian

Mingguan

Bulanan

Tahunan

20Tahun

>Bace quran sekurang-kurangnya 10 muka.

>Bace buku2 selain akademik

>Bace buku akademik sekurang-kurangnya satu bab.

>Tiap2 ari solat witir dan solat taubat

>Bace Quran sebelum tidur.

>Riadah harian.

>Memperbnykan zikir (*start dgn jumlah yg istiqamah dan ditambah sedikit demi sedikit)

>Bace mathurat selepas subuh dan asar

>Solat dhuha

>Muhasabah kesalahan diri sebelum tidur..


>Qiam sekurang-kurangnya 3 kali..

>Memperuntukkan satu malam utk menulis.

>hari Jumaat : mandi sunat jumaat, membaca surah2 tg disunatkan pd hari dan malam jumaat, memperbnykan salam kepada Rasullullah..

>Usrah..

>bace habis 15 juz quran..

>habis bace sekurang-kurangnya 1 buku.

>Berhibur..=p



>menyediakan satu program positif untuk membina diri.

>sambung  belajar

>Membina baitulmuslim pd umur 26



 * Ya Allah berikanlah aku kekuatan untuk menjadi hambamu yang beriman dan beramal soleh..

"Ya Tuhanku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang-orang yang tetap mendirikan shalat, ya Tuhan kami, perkenankanlah doaku. " surah ibrahim ayat 40

"Dan orang orang yang berkata: "Ya Tuhan kami, anugrahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa. " Al-furqan ayat 74

aish...sukar untuk aku kerjakan..namun akan aku usahakan...
nak buat semua kebajikan yang disarankan oleh Nabi Muhammad agak  mustahil...
namun usaha untuk meninggalkan kemaksiatan adalah tidak mustahil dengan hidayah dan taufiq dari
 Allah.