E + R = O

As-salamu `alaykum wa rahmatullah...... Bismillahir Rahmanir Rahim...

This is a formula of life that i learnt a few days ago...

E + R = O

which means




EVENT + RESPONSE = OUTCOME 



OUTCOME hidup kita adalah ditentukan oleh EVENT [ situasi] dan cara kita RESPONSE kepada EVENT tersebut.

Semua orang nk happy ending tp adakah semua orang berusaha ke arah happy ending?

Semua orang nk Deanlist, Semua orang nk kaya... Tp kalau korang balik bilik tidur... bangun untk makan je...
Agak2 dapat tak Deanlist? Agak2 dapat tak jadi kaya?

KITA AMIK CONTOH STUDENT : 

Event dlm hidup kita adalah takdir yg kita tak dapat nk kawal, contohnya, accident, penyakit, dan tekanan hidup di universiti. Namun kalau korang rasa tertekan di universiti, korang kena ingt, universiti adalah tempat utk menuntut ilmu dan bukannya PRESSURE COOKER, betol x?

Kalau tertekan mungkin di sebabkan korang tak minat apa yang korang belajar.Apa gunanya belajar kalau apa yang korang blaja tu bukan minat korang...kenapa? Sbb nyer adalah kalau korang minat, blaja 4-5 jam pown xrasa macam lama, tp kalau x minat, blaja 5 minit dah rs mcm 5 jam. :P

Ini adalah satu fakta yang amat menyedihkan, sbb ad segelintir antara kita yang sambung belajar dalam kos tersebut semata2 kerana dapat biasiswa. Contohnya, dari kecik nk jd doktor, tp dapat offer sambung blaja dlm engineering, tak ke kesian budak tu, terkubur je cita2 nk jd doktor di sebabkan parents xmampu nk support dia amik medic. Jadi salah sape?? * renung2kn lah...huhu..start la menabung untk anak2 anda

As for me, Engineering and business is my passion...

Jadi pesanan utk diri sendiri dan kepada sahabat2 yang sudi, pastikan RESPONSE anda adalah sesuatu yang positf agar dapat outcome yang positif.

Yes , kalau EVENT yang anda hadapi adlah stress, tekanan emosi atau sebagainya, cari la kawan2 atau counselor nk boleh anda ceritakan masalah anda. Tp kalau anda cuma duduk bilik dan tidur dgn harapan masalah akan berlalu, luka akan sembuh atau berharap keajaiban berlaku. Jadi OUTCOME anda juga akan jadi negatif.

LIFE IS ABOUT CHOICES, CHOICES IS YOUR RESPONSE WHICH LEAD TO THE OUTCOME OF YOUR LIFE. BE POSITIVE AND PRODUCTIVE.

I still find each day too short for all the thoughts I want to think, all the walks I want to take, all the books I want to read, and all the friends I want to see.


and LIVE YOUR LIFE LIKE YOU WHERE DYING AND WORKS LIKE YOU GONNA LIVE FOREVER..


profic pic fb aku nie... :D




adios amigo


urmm...bru aku perasan hidung aku besar...haha...tgh wat refleksi diri...korang pown patut try
sori, rambut serabai dan kusut..

No comments:

Post a Comment