Istikharah cinta

As-salamu `alaykum wa rahmatullah...... Bismillahir Rahmanir Rahim...




Bersaksi cinta di atas cinta
Dalam alunan tasbihku ini
Menerka hati yang tersembunyi
Berteman di malam sunyi penuh doa
Sebut nama-Mu terukir merdu
Tertulis dalam sajadah cinta
Tetapkan pilihan sebagai teman
Kekal abadi hingga akhir zaman

Istikharah cinta memanggilku
Memohon petunjuk-Mu
Satu nama teman setia
Naluriku berkata
Di penantian luahan rasa
Teguh satu pilihan
Memenuh separuh nafasku
Dalam mahabbah rindu
Di istikharah cinta
Tajuk Nasyid : Istikharah Cinta
Artis : Sigma
Album : Istikharah Cinta

Harapan Ramadhan..

As-salamu `alaykum wa rahmatullah...... Bismillahir Rahmanir Rahim...



Ku mengharapkan Ramadan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadan semula

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti

Tak ingin ku biarkan Ramadan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar
Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan

Selangkah demi selangkah...
Dengan rahmatMu oh Tuhanku...
Ku tempuh jua

Happy Ramadhan...

As-salamu `alaykum wa rahmatullah...... Bismillahir Rahmanir Rahim...




Why Women Cry T_T

As-salamu `alaykum wa rahmatullah...... Bismillahir Rahmanir Rahim...




A little boy asked his mother, “Why are you crying?”
“Because I need to” she said.
“I don’t understand,” he said.
His mother just hugged him and said, “And you never will.”
Later the little boy asked his father, “Why does mother seem to cry for no reason?”
“All women cry for no reason,” his dad answered carelessly.
The little boy, still wondering why women cry, finally asked the old wise shaikh (scholar). “He surely knows the answer”, he thought.
“Ya Shaikh! Why do women cry so easily?”
The Shaikh answered:
“When Allah made the woman she had to be special. He made her shoulders strong enough to carry the weight of the world, yet gentle enough to give comfort.
He gave an inner strength to endure both childbirth and the rejection that many times comes from her children.
He gave her a toughness that allows her to keep going when everyone else gives up, and take care of her family through sickness and fatigue without complaining.
He gave her the sensitivity to love her children under any and all circumstances, even when her child hurts her badly.
He gave her strength to carry her husband through his faults and fashioned her from his rib to protect his heart. He gave her wisdom to know that a good husband never hurts his wife, but sometimes tests her strengths and her resolve to stand beside him unfalteringly.
And lastly, He gave her a tear. This is hers and only hers exclusively to use whenever she needs it. She needs no reason, no explanation, its hers.
You see my son, the beauty of a woman is not in the clothes she wears, the beauty of her face, or the way she combs her hair. The beauty of a woman is her piety and must be seen in her eyes, because that is the doorway to her heart – the place where love resides.”
“This world is just temporary conveniences, and the best comfort in this world is a righteoust women.


 Sahih Muslim 10/56, Kitab al-rida’, bab istihbab nikah al-bikr.


Selamat Berpuasa Utk Semua...

As-salamu `alaykum wa rahmatullah...... Bismillahir Rahmanir Rahim...



Ya Allah sesungguhnya daku tidak layak untuk mendapat bidadari syurgamu lantaran dosa2 ku


Tetapi kemaafan mu lebih luas dari dosa2 ku, ampunkanlah dosa2 ku , berilah ku hidayah menuju Redamu,


Andai ku tersasar sedarkanlah daku, janganlah kau uji diriku apa yang aku tidak mampuHadapinya,


anugerahkanlah ku seorang wanita yang akan menjadi isteriku di dunia dan bidadariku di syurga.


Aku bersyukur kerna kau memberi ruang dan masa untuk mengecap kemanisan inabah(kembali) pd mu.


doa utk ramadhan thn ini...
^_^

selamat berpuasa...

Dekstop Aku...

As-salamu `alaykum wa rahmatullah...... Bismillahir Rahmanir Rahim...



juz sharing..ahaha...nk edit bg lawa tp xlawa2 dekstop ak...

Fitri Widjayanti - Muslimah

As-salamu `alaykum wa rahmatullah...... Bismillahir Rahmanir Rahim...



wahai muslimah berbahagialah
kita telah dilahir-Nya dengan mulia
subhanallah Tuhan tlah berkati
surga di telapak kaki ibu

oh muslimah kau selalu menutup rapi
auratmu kau lindungi dengan indahnya
oh muslimah kau rajin mengaji
Islam kau jadikan tuntunan sejati

oh muslimah dekatkanlah diri
selalu pada Ilahi demi cinta-Nya
insyaallah Tuhan kan memberi
kecantikan yang abadi dalam ridho-Nya

oh muslimah kau selalu menutup rapi
auratmu kau lindungi dengan indahnya
oh muslimah kau rajin mengaji
Islam kau jadikan tuntunan sejati
oh muslimah kau selalu menutup rapi
auratmu kau lindungi dengan indahnya

oh muslimah kau rajin mengaji
Islam kau jadikan tuntunan sejati
oh muslimah kau selalu menutup rapi
auratmu kau lindungi dengan indahnya
oh muslimah kau rajin mengaji
Islam kau jadikan tuntunan sejat


Source: http://liriklaguindonesia.net/f/fitri-widjayanti/fitri-widjayanti-muslimah/#ixzz1TD1u1efA

Afgan - Padamu Aku Bersujud

As-salamu `alaykum wa rahmatullah...... Bismillahir Rahmanir Rahim...





ku menatap dalam kelam
tiada yang bisa ku lihat
selain hanya nama-Mu Ya Allah

* esok ataukah nanti
ampuni semua salahku
lindungi aku dari segala fitnah

kau tempatku meminta
kau beriku bahagia
jadikan aku selamanya
hamba-Mu yang slalu bertakwa
ampuniku Ya Allah
yang sering melupakan-Mu
saat Kau limpahkan karunia-Mu
dalam sunyi aku bersujud



Source: http://liriklaguindonesia.net/a/afgan/afgan-padamu-kubersujud/#ixzz1TCywgvkb

Cerita Ruben Abu Bakr

As-salamu `alaykum wa rahmatullah...... Bismillahir Rahmanir Rahim...




Aku mula mengkaji al-Quran selepas perbualanku dengan Mursyid tempoh hari. Mursyid menghadiahkan senaskhah al-Quran terjemahan bahasa ibundaku sebagai hadiah aku berpapasan dengannya.
“Di dalam Al-Quran ini ada petunjuk”
“Aku bukan orang Islam”
“Tidak semestinya orang Islam sahaja yang boleh membaca al-Quran”
            Aku mula mengkaji al-Quran. Awalnya, aku mengkaji al-Quran untuk mencari kelemahannya. Apabila aku khatam terjemahannya, aku bermonolog; “ini bukan kalam manusia!” Pasti aku tidak silap akan itu. Tiada kecacatan, malah pemilihan perkataan dan frasa yang digunakan sangat sesuai pada konteks penerangan isinya. Tiada percanggahan antara satu bahagian dengan bahagian yang lain. Jika ada kekeliruan, sentiasa ada penjelasannya. Malah, satu sistem kehidupan yang cantik dan teratur dapat dilihat daripada al-Quran.
Kini aku tidak mampu lagi menahan getaran perasaan apabila membaca al-Quran yang dikatakan kalam Tuhan itu.
            Aku rasa tidak puas lantas aku kaji kehidupan Muhammad bin Abdullah. Aku selak-selak hadisnya. Aku teliti perjalanan hidupnya. Aku tidak menemui apa-apa yang dinamakan kecacatan. Selama ini tohmahan daripada kaumku rupanya ada niat yang tidak baik. Aku dapat merasakan nya. Mereka memotong juzuk kehidupan Muhammad bin Abdullah sesuka hati sahaja. Mereka memberi fokus kepada tindakan Baginda yang dianggap negatif tanpa mencari penjelasan bagi mengimbangi dakwaan mereka tersebut.
            Kebenarankah ini? Jiwaku seakan meronta-ronta. Aku inginkan kebenaran! Tuhan, apakah Kau membenarkannya?
            Aku mahu bukti terus dari Tuhan yang bernama ALLAH ini. Ya, aku ingin mencabarnya. Buktikan bahawa Dia benar. Aku tidak mahu mendengar kata orang lain. Aku tidak mahu bergantung kepada buku. Aku sudah puas mengkaji. Sekarang, aku ingin Dia sendiri membuktikan kepadaku!

                        ***********************************

AKU DUDUK DIKELILINGI BULATAN LILIN. Sengaja ku tutup lampu bilik dan membiarkan angin sepoi-sepoi bahasa membuatkan api lilin meliuk perlahan. Aku membina satu medan yang dipanggil medan spiritual.
            Aku percaya ALLAH itu ada tetapi pada dimensi yang berlainan. Untuk memanggil nya keluar aku kira perlu melakukan cara ini.
            Aku memegang al-Quran dan membacanya dalam bahasa Arab seperti yang diajar oleh Mursyid selama ini. Aku kini sudah mampu membaca al-Quran dalam bahasa asalnya. Lebih menusuk dan member kesan.
            Tiba pada satu halaman, aku berhenti. Aku mengambil nafas, bersedia dan memerhati sebarang tanda atau keajaiban secara langsung daripada ALLAH SWT.
            “Ya Allah!”. Aku menjerit. “Jika Kau benar, berikan aku tanda!”. Suaraku menerobos keluar tingkap. “Aku lihat Islam merupakan agama yang baik tetapi aku masih tidak cukup yakin. Sekarang, berikan aku tanda yang membolehkan aku masuk ke dalam agama-Mu ini!”
           

Sunyi sepi. Aku masih sendiri. Tiada apa-apa yang berlaku. Dalam kepalaku, aku mengharapkan lilin-lilin ini menjadi api yang marak menjulang atau bilik ini bergegar atau dinding roboh tiba-tiba atau ada makhluk yang muncul tiba-tiba yang memberitahuku itu dan ini. Tiada apa-apa yang berlaku.
            “Allah, ini peluang-Mu. Jika tidak aku tak akan menerima Islam!”. Aku cuba mengugut. Aku mahu Allah muncul sendiri. Paling kurang memberikan sebarang tanda. “Bukankah Kau sangat berkuasa, tunjukkan kekuasaanMu sekarang!”
            Masih sunyi. Sepi, yang menemaniku hanyalah desiran angin damai yang masuk melalui tingkap. Aku menggeleng. Mungkin Allah sibuk. Itu fikiranku.
            “Tak mengapa. Aku berikan kau peluang. Aku akan tunggu petanda Kau disini. Aku tidak akan berganjak!”. Aku bersemangat dan bertegas. Lalu, aku menyambung bacaan al-Quran. Ku selak halaman sebelahnya. Ayat itu ku baca;

“Sesungguhnya, pada kejadian langit dan bumi; dan (pada) pertukaran malam dan siang; dan (pada) kapal-kapal yang berlayar di lautan yang membawa benda-benda yang bermanfaat kepada manusia; demikian juga pada hujan yang Allah turunkan dari langit; lalu Allah hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya, serta Dia biakkan darinya berbagai-bagai jenis binatang; demikian juga pada peredaran angin dan awan yang tunduk(kepada kekuasaan Allah) terapung-apung di antara langit dan bumi. Sesungguhnya (semua itu) ada tanda-tanda(yang membuktikan kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat-Nya) bagi kaum yang (mahu) menggunakan akal fikiran. (Al-Baqarah, 2:164)


Dunia tiba-tiba menjadi terlalu sunyi. Aku seolah-olah diserap ke alam lain. Bulu romaku meremang naik. Tubuhku bergetar hebat. Di benak fikiranku, muncul imej dan layangan objek. Awan tanpa tali. Bumi berputar pada paksi yang tidak kelihatan. Planet-planet bergerak kemas pada jaringan orbit tanpa berlanggar sesame sendiri. Kitaran flora dan fauna. Kitaran air. Komposisi udara yang sempurna. Peredaran darah dalam tubuh manusia dan 1001 lagi perkara yang menakjubkan yang berlaku dalam kehidupan manusia.
            Air mataku mencucur laju. Lalu, aku sujud...

***************************************
Keesokan harinya(pada bulan Ramadhan) aku mengucapkan kalimah syahadah di hadapan para jemaah. Bermula lah kehidupanku sebagai seorang Muslim...

Info: Cerita ini berdasarkan kisah benar keIslaman seorang manusia bernama Ruben yang menetap di Australia. Saya menonton video beliau di Youtube dan sangat terkesan dengan cara beliau memeluk Islam setelah kira-kira 6 bulan mempelajari dan mengkaji tentang Islam. Nama Islam beliau ialah Abu Bakr. Semoga dengan kisah ini akan memantapkan aqidah & iman kita semua. Amin.

*sekadar ingin berkongsi cerita. Via HILAL ASYRAF~

E + R = O

As-salamu `alaykum wa rahmatullah...... Bismillahir Rahmanir Rahim...

This is a formula of life that i learnt a few days ago...

E + R = O

which means




EVENT + RESPONSE = OUTCOME 



OUTCOME hidup kita adalah ditentukan oleh EVENT [ situasi] dan cara kita RESPONSE kepada EVENT tersebut.

Semua orang nk happy ending tp adakah semua orang berusaha ke arah happy ending?

Semua orang nk Deanlist, Semua orang nk kaya... Tp kalau korang balik bilik tidur... bangun untk makan je...
Agak2 dapat tak Deanlist? Agak2 dapat tak jadi kaya?

KITA AMIK CONTOH STUDENT : 

Event dlm hidup kita adalah takdir yg kita tak dapat nk kawal, contohnya, accident, penyakit, dan tekanan hidup di universiti. Namun kalau korang rasa tertekan di universiti, korang kena ingt, universiti adalah tempat utk menuntut ilmu dan bukannya PRESSURE COOKER, betol x?

Kalau tertekan mungkin di sebabkan korang tak minat apa yang korang belajar.Apa gunanya belajar kalau apa yang korang blaja tu bukan minat korang...kenapa? Sbb nyer adalah kalau korang minat, blaja 4-5 jam pown xrasa macam lama, tp kalau x minat, blaja 5 minit dah rs mcm 5 jam. :P

Ini adalah satu fakta yang amat menyedihkan, sbb ad segelintir antara kita yang sambung belajar dalam kos tersebut semata2 kerana dapat biasiswa. Contohnya, dari kecik nk jd doktor, tp dapat offer sambung blaja dlm engineering, tak ke kesian budak tu, terkubur je cita2 nk jd doktor di sebabkan parents xmampu nk support dia amik medic. Jadi salah sape?? * renung2kn lah...huhu..start la menabung untk anak2 anda

As for me, Engineering and business is my passion...

Jadi pesanan utk diri sendiri dan kepada sahabat2 yang sudi, pastikan RESPONSE anda adalah sesuatu yang positf agar dapat outcome yang positif.

Yes , kalau EVENT yang anda hadapi adlah stress, tekanan emosi atau sebagainya, cari la kawan2 atau counselor nk boleh anda ceritakan masalah anda. Tp kalau anda cuma duduk bilik dan tidur dgn harapan masalah akan berlalu, luka akan sembuh atau berharap keajaiban berlaku. Jadi OUTCOME anda juga akan jadi negatif.

LIFE IS ABOUT CHOICES, CHOICES IS YOUR RESPONSE WHICH LEAD TO THE OUTCOME OF YOUR LIFE. BE POSITIVE AND PRODUCTIVE.

I still find each day too short for all the thoughts I want to think, all the walks I want to take, all the books I want to read, and all the friends I want to see.


and LIVE YOUR LIFE LIKE YOU WHERE DYING AND WORKS LIKE YOU GONNA LIVE FOREVER..


profic pic fb aku nie... :D




adios amigo


urmm...bru aku perasan hidung aku besar...haha...tgh wat refleksi diri...korang pown patut try
sori, rambut serabai dan kusut..

Miley Cyrus- The Climb

As-salamu `alaykum wa rahmatullah...... Bismillahir Rahmanir Rahim...


Miley Cirus The Climb

This mp3 found @ weblagu.com

I can almost see it
That dream I am dreaming
But there's a voice inside my head saying
"You'll never reach it"

Every step I'm taking
Every move I make feels
Lost with no direction
My faith is shaking

But I gotta keep trying
Gotta keep my head held high

There's always gonna be another mountain
I'm always gonna wanna make it move
Always gonna be a uphill battle
Sometimes I'm gonna have to lose

Ain't about how fast I get there
Ain't about what's waiting on the other side
It's the climb

The struggles I'm facing
The chances I'm taking
Sometimes might knock me down
But no, I'm not breaking

I may not know it
But these are the moments that
I'm gonna remember most, yeah
Just gotta keep going
[From: http://www.elyrics.net/read/m/miley-cyrus-lyrics/the-climb-lyrics.html]

And I, I got to be strong
Just keep pushing on

'Cause there's always gonna be another mountain
I'm always gonna wanna make it move
Always gonna be a uphill battle
Sometimes I'm gonna have to lose

Ain't about how fast I get there
Ain't about what's waiting on the other side
It's the climb, yeah!

There's always gonna be another mountain
I'm always gonna wanna make it move
Always gonna be an uphill battle
Somebody's gonna have to lose

Ain't about how fast I get there
Ain't about what's waiting on the other side
It's the climb, yeah!

Keep on moving, keep climbing
Keep the faith, baby
It's all about, it's all about the climb
Keep the faith, keep your faith, whoa

KISAH CINTA SAYYIDINA ALI DGN SAYYIDAH FATIMAH AZZAHRA

As-salamu `alaykum wa rahmatullah...... Bismillahir Rahmanir Rahim...


Kisah Cinta Sayyidina Ali dgn Sayyidah Fatimah Azzahra

Ada rahasia terdalam di hati ‘Ali yang tak dikisahkannya pada siapapun. Fathimah. Karib kecilnya, puteri tersayang dari Sang Nabi yang adalah sepupunya itu, sungguh memesonanya. Kesantunannya, ibadahnya, kecekatan kerjanya, parasnya. Lihatlah gadis itu pada suatu hari ketika ayahnya pulang dengan luka memercik darah dan kepala yang dilumur isi perut unta. Ia bersihkan hati-hati, ia seka dengan penuh cinta. Ia bakar perca, ia tempelkan ke luka untuk menghentikan darah ayahnya.Semuanya dilakukan dengan mata gerimis dan hati menangis. Muhammad ibn ’Abdullah Sang Tepercaya tak layak diperlakukan demikian oleh kaumnya! Maka gadis cilik itu bangkit. Gagah ia berjalan menuju Ka’bah. Di sana, para pemuka Quraisy yang semula saling tertawa membanggakan tindakannya pada Sang Nabi tiba-tiba dicekam diam. Fathimah menghardik mereka dan seolah waktu berhenti, tak memberi mulut-mulut jalang itu kesempatan untuk menimpali.
‘Ali tak tahu apakah rasa itu bisa disebut cinta. Tapi, ia memang tersentak ketika suatu hari mendengar kabar yang mengejutkan. 

Fathimah dilamar seorang lelaki yang paling akrab dan paling dekat kedudukannya dengan Sang Nabi. Lelaki yang membela Islam dengan harta dan jiwa sejak awal-awal risalah. Lelaki yang iman dan akhlaqnya tak diragukan; Abu Bakr Ash Shiddiq, Radhiyallaahu ’Anhu.
”Allah mengujiku rupanya”, begitu batin ’Ali.Ia merasa diuji karena merasa apalah ia dibanding Abu Bakr. Kedudukan di sisi Nabi? Abu Bakr lebih utama, mungkin justru karena ia bukan kerabat dekat Nabi seperti ’Ali, namun keimanan dan pembelaannya pada Allah dan RasulNya tak tertandingi. Lihatlah bagaimana Abu Bakr menjadi kawan perjalanan Nabi dalam hijrah sementara ’Ali bertugas menggantikan beliau untuk menanti maut di ranjangnya.

Lihatlah juga bagaimana Abu Bakr berda’wah. Lihatlah berapa banyak tokoh bangsawan dan saudagarMakkah yang masuk Islam karena sentuhan Abu Bakr; ’Utsman, ’Abdurrahman ibn ’Auf, Thalhah, Zubair, Sa’d ibn Abi Waqqash, Mush’ab.. Ini yang tak mungkin dilakukan kanak-kanak kurang pergaulan seperti ’Ali.

Lihatlah berapa banyak budak Muslim yang dibebaskan dan para faqir yang dibela Abu Bakr; Bilal, Khabbab, keluarga Yassir, ’Abdullah ibn Mas’ud.. Dan siapa budak yang dibebaskan ’Ali? Dari sisi finansial, Abu Bakr sang saudagar, insya Allah lebih bisa membahagiakan Fathimah.

’Ali hanya pemuda miskin dari keluarga miskin. ”Inilah persaudaraan dan cinta”, gumam ’Ali.”Aku mengutamakan Abu Bakr atas diriku, aku mengutamakan kebahagiaan Fathimah atas cintaku.”Cinta tak pernah meminta untuk menanti. Ia mengambil kesempatan atau mempersilakan. Ia adalah keberanian, atau pengorbanan.

Beberapa waktu berlalu, ternyata Allah menumbuhkan kembali tunas harap di hatinya yang sempat layu.Lamaran Abu Bakr ditolak. Dan ’Ali terus menjaga semangatnya untuk mempersiapkan diri. Ah, ujian itu rupanya belum berakhir. Setelah Abu Bakr mundur, datanglah melamar Fathimah seorang laki-laki lain yang gagah dan perkasa, seorang lelaki yang sejak masuk Islamnya membuat kaum Muslimin berani tegak mengangkat muka, seorang laki-laki yang membuat syaithan berlari takut dan musuh- musuh Allah bertekuk lutut.

’Umar ibn Al Khaththab. Ya, Al Faruq, sang pemisah kebenaran dan kebathilan itu juga datang melamar Fathimah. ’Umar memang masuk Islam belakangan, sekitar 3 tahun setelah ’Ali dan Abu Bakr. Tapi siapa yang menyangsikan ketulusannya? Siapa yang menyangsikan kecerdasannya untuk mengejar pemahaman? Siapa yang menyangsikan semua pembelaan dahsyat yang hanya ’Umar danHamzah yang mampu memberikannya pada kaum muslimin? Dan lebih dari itu, ’Ali mendengar sendiri betapa seringnya Nabi berkata, ”Aku datang bersama Abu Bakr dan ’Umar, aku keluar bersama Abu Bakr dan ’Umar, aku masuk bersama Abu Bakr dan ’Umar..”

Betapa tinggi kedudukannya di sisi Rasul, di sisi ayah Fathimah. Lalu coba bandingkan bagaimana dia berhijrah dan bagaimana ’Umar melakukannya. ’Ali menyusul sang Nabi dengan sembunyi-sembunyi, dalam kejaran musuh yang frustasi karena tak menemukan beliau Shallallaahu ’Alaihi wa Sallam. Maka ia hanya berani berjalan di kelam malam. Selebihnya, di siang hari dia mencari bayang-bayang gundukan bukit pasir. Menanti dan bersembunyi.’Umar telah berangkat sebelumnya. Ia thawaf tujuh kali, lalu naik ke atas Ka’bah. ”Wahai Quraisy”, katanya. ”Hari ini putera Al Khaththab akan berhijrah. Barangsiapa yang ingin isterinya menjanda, anaknya menjadi yatim, atau ibunya berkabung tanpa henti, silakan hadang ’Umar di balik bukit ini!” ’Umar adalah lelaki pemberani. ’Ali, sekali lagi sadar. Dinilai dari semua segi dalam pandangan orang banyak, dia pemuda yang belum siap menikah. Apalagi menikahi Fathimah binti Rasulillah! Tidak. ’Umar jauh lebih layak. Dan ’Ali ridha.

Cinta tak pernah meminta untuk menanti. Ia mengambil kesempatan. Itulah keberanian. Atau mempersilakan. Yang ini pengorbanan.Maka ’Ali bingung ketika kabar itu meruyak. Lamaran ’Umar juga ditolak.

Menantu macam apa kiranya yang dikehendaki Nabi? Yang seperti ’Utsman sang miliarderkah yang telah menikahi Ruqayyah binti Rasulillah? Yang seperti Abul ’Ash ibn Rabi’kah, saudagar Quraisy itu, suami Zainab binti Rasulillah? Ah, dua menantu Rasulullah itu sungguh membuatnya hilang kepercayaan diri.Di antara Muhajirin hanya ’Abdurrahman ibn ’Auf yang setara dengan mereka. Atau justru Nabi ingin mengambil menantu dari Anshar untuk mengeratkan kekerabatan dengan mereka? Sa’d ibn Mu’adzkah, sang pemimpin Aus yang tampan dan elegan itu? Atau Sa’d ibn ’Ubaidah, pemimpin Khazraj yang lincah penuh semangat itu?”Mengapa bukan engkau yang mencoba kawan?”, kalimat teman-teman Ansharnya itu membangunkan lamunan. ”Mengapa engkau tak mencoba melamar Fathimah? Aku punya firasat, engkaulah yang ditunggu-tunggu Baginda Nabi.. ””Aku?”, tanyanya tak yakin.”Ya. Engkau wahai saudaraku!””Aku hanya pemuda miskin. Apa yang bisa kuandalkan?””Kami di belakangmu, kawan! Semoga Allah menolongmu!”’ Ali pun menghadap Sang Nabi. Maka dengan memberanikan diri, disampaikannya keinginannya untuk menikahi Fathimah. Ya, menikahi. Ia tahu, secara ekonomi tak ada yang menjanjikan pada dirinya. Hanya ada satu set bajubesi di sana ditambah persediaan tepung kasar untuk makannya. Tapi meminta waktu dua atau tiga tahun untuk bersiap-siap? Itu memalukan! Meminta Fathimah menantikannya di batas waktu hingga ia siap? Itu sangat kekanakan. Usianya telah berkepala dua sekarang.”Engkau pemuda sejati wahai ’Ali!”, begitu nuraninya mengingatkan. 

Pemuda yang siap bertanggungjawab atas cintanya. Pemuda yang siap memikul resiko atas pilihan- pilihannya. Pemuda yang yakin bahwa Allah Maha Kaya. Lamarannya berjawab, ”Ahlan wa sahlan!” Kata itu meluncur tenang bersama senyum Sang Nabi.Dan ia pun bingung. Apa maksudnya? Ucapan selamat datang itu sulit untuk bisa dikatakan sebagai isyarat penerimaan atau penolakan. Ah, mungkin Nabi pun bingung untuk menjawab. Mungkin tidak sekarang. Tapi ia siap ditolak. Itu resiko. Dan kejelasan jauh lebih ringan daripada menanggung beban tanya yang tak kunjung berjawab. Apalagi menyimpannya dalam hati sebagai bahtera tanpa pelabuhan. Ah, itu menyakitkan.”Bagaimana jawab Nabi kawan? Bagaimana lamaranmu?””Entahlah..””Apa maksudmu?””Menurut kalian apakah ’Ahlan wa Sahlan’ berarti sebuah jawaban!””Dasar tolol! Tolol!”, kata mereka,”Eh, maaf kawan.. Maksud kami satu saja sudah cukup dan kau mendapatkan dua! Ahlan saja sudah berarti ya. Sahlan juga. Dan kau mendapatkan Ahlan wa Sahlan kawan! Dua-duanya berarti ya !”Dan ’Ali pun menikahi Fathimah. Dengan menggadaikan baju besinya. Dengan rumah yang semula ingin disumbangkan ke kawan-kawannya tapi Nabi berkeras agar ia membayar cicilannya. Itu hutang.Dengan keberanian untuk mengorbankan cintanya bagi Abu Bakr, ’Umar, dan Fathimah. Dengan keberanian untuk menikah. Sekarang. Bukan janji-janji dan nanti-nanti.

’Ali adalah gentleman sejati. Tidak heran kalau pemuda Arab memiliki yel, “Laa fatan illa ‘Aliyyan! Tak ada pemuda kecuali Ali!” Inilah jalan cinta para pejuang. Jalan yang mempertemukan cinta dan semua perasaan dengan tanggung jawab. Dan di sini, cinta tak pernah meminta untuk menanti. Seperti ’Ali. Ia mempersilakan. Atau mengambil kesempatan. Yang pertama adalah pengorbanan. Yang kedua adalah keberanian.

Dan ternyata tak kurang juga yang dilakukan oleh Putri Sang Nabi, dalam suatu riwayat dikisahkan bahwa suatu hari (setelah mereka menikah) Fathimah berkata kepada ‘Ali, “Maafkan aku, karena sebelum menikah denganmu. Aku pernah satu kali jatuh cinta pada seorang pemuda ”‘Ali terkejut dan berkata, “kalau begitu mengapa engkau mau manikah denganku? dan Siapakah pemuda itu?” Sambil tersenyum Fathimah berkata, “Ya, karena pemuda itu adalah Dirimu”

Kemudian Nabi saw bersabda: “ Sesungguhnya Allah Azza wa Jalla memerintahkan aku untuk menikahkan Fatimah puteri Khadijah dengan Ali bin Abi Thalib, maka saksikanlah sesungguhnya aku telah menikahkannya dengan maskawin empat ratus Fidhdhah (dalam nilai perak), dan Ali ridha (menerima) mahar tersebut.”

Kemudian Rasulullah saw. mendoakan keduanya:“ Semoga Allah mengumpulkan kesempurnaan kalian berdua, membahagiakan kesungguhan kalian berdua, memberkahi kalian berdua, dan mengeluarkan dari kalian berdua kebajikan yang banyak.”
(kitab Ar-Riyadh An-Nadhrah 2:183, bab4).

Kahwin awal, sediakah aku?

As-salamu `alaykum wa rahmatullah...... Bismillahir Rahmanir Rahim...



HELWI dengan kerjasama Ramadhan Discovery 2011 membawakan,




Dapatkan TIKET Forum Baitul Muslim daripada kami sekarang .

Arina : 019 - 334 7937
Razin : 013 - 297 4786

Kami menawarkan dua pakej tiket dengan harga berbeza ;
            • RM 5 - 1 tiket
            • RM 10 - 3 tiket 
Tidak lupa juga kepada institut-institut pengajian luar yang berminat, 
dapatkan pakej tiket kampus luar daripada :

Hazwani Anuar : 013 - 464 0736


Semua muslimin dan muslimat dijemput hadir bagi memeriahkan lagi forum yang bermanfaat ini . 
Masuk adalah PERCUMA untuk SEMUA

Johan Di Edata???

As-salamu `alaykum wa rahmatullah...... Bismillahir Rahmanir Rahim...

haha..gambar2 Johan di Edata... tp aku sendiri tak pasti kalau johan pown join Score A..
tp apapun ad gambar dia di Edata..ahaha






hurmm..kalau aku ad kat sana masa si Johan nie ada..apa aku buat ea??
mintak dia ajar cara cakap macam acai kot
hahaha

Sad Quotes...

As-salamu `alaykum wa rahmatullah...... Bismillahir Rahmanir Rahim...

If you love some one, do your best to make him happy today while he is exist, because you never knows if you are going to see him tomorrow or not!

A goodbye is never painful unless you’re never going to say hello again.

Don't wait until its too late to tell someone how much yo love, how much you care. Because when they gone, no matter how loud you shout and cry, they wont hear you anyore...


ok last2...

Comelnyer..aku nk anak mcm mia la 4-5 org...insyaAllah
=)
owh..jgn sedih sgt..SENYUM LA ...