susah nak jadi baik...=)

posted by aarif billah...pkul 2:32..(*_*)


Ramai antara kita tahu dan nak jadi baik. Paling tak pon mesti at least cenderung terhadap kebaikan dan ingin menjadi baik. Namun, gagal untuk kita laksanakan. Mesti ada saja masalah dan halangan yang muncul.susah betul tambah2 pada zaman dajjal ni. Ramai juga yang tidak mahu berbuat dosa, bencikan kejahatan, namun, kita sering terdorong untuk melakukannya.

"Orang-orang munafik laki-laki dan perempuan. sebagian dengan sebagian yang lain adalah sama, mereka menyuruh membuat yang munkar dan melarang berbuat yang ma'ruf dan mereka menggenggamkan tangannya. Mereka telah lupa kepada Allah, maka Allah melupakan mereka. Sesungguhnya orang-orang munafik itu adalah orang-orang yang fasik."..at-taubat ayat 67...

"lagu mano kito nih" kalau dalam bahasa kelanta..=)
jangan samapai Allah melupakan kita...maknanya Allah terus membiarkan kita terus hanyut dibuai mimpi dan hawa nafsu. Jangan! masuk neraka...sapa yang nak...muka yang lawa pon jadi buruk apabila kena api dunia..apatah lagi api neraka...sebab itulah neraka seburuk-buruk tempat kembali seperti dalil dari al-quran dibawah:


"Dan apabila dikatakan kepadanya: "Bertakwalah kepada Allah", bangkitlah kesombongannya yang menyebabkannya berbuat dosa. Maka cukuplah (balasannya) neraka Jahannam. Dan sungguh neraka Jahannam itu tempat tinggal yang seburuk-buruknya" surah al-baqarah 206..

ada jugak dalam kalangan kita yang menjadi syaitan dari kalangan manusia iaitu manusia yang menyeru kepada kejahatan..bakpo?
mungkin sebab mereka berpendapat bahawa mereka sudah islam mesti masuk syurga...kalau masuk neraka pon sekejap jer...
betul ker?
min dalam neraka adalah 7000 tahun .1 hari di akhirat same dengan seribu tahun dunia...
nak? 7000 tahun hidup dalam api neraka?

neraka? ape sebenarnya neraka?
nie cerita yang saya pernah dengar..
didalam neraka...kepala penhuninya sebesar bukit,tinggi setinggi gunung, rambut sekasar buluh, kulit 70 lapis, setiap lapis diselang dengan api neraka..tu baru tubuh badan..belom lagi persekitaran..nak taw..pergi masjid masa ada ustaz mengajar..=)
malas ? ...xpe..dalam youtube banyak...=)

sambung cter asal..susah ke nak jadi baik...memang ar susah...
sebabnya kita ada 2 musuh utama..iaitu...syaitan dan hawa nafsu( nafsu yang berlebihan)..bukan nafsu sebab nafsu tu juga daripada nikmat tuhan...sebab itu syurga tempat berseronok..macamana nak seronok di syurga kalau xder nafsu...

cara2 nak lawan setan..tau blako doh x?ha...bagus2..

cara mengawal nafsu...
memang amat susah sebab tu pahalanya besar...jihad menantang nafsu..jihad hari2 kita berjuang....
jadi selamat mencuba..

"Dan aku tidak membebaskan diriku (dari kesalahan), karena sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan, kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun lagi Maha Penyanyang. "surah yusuf ayat 53...

saya pun lemah jugak jadi sama kita usaha....saranan..banyakan puasa...=)


"Kemudian Kami jadikan kamu berada di atas suatu syariat (peraturan) dari urusan (agama itu), maka ikutilah syariat itu dan janganlah kamu ikuti hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui."al-jaatshiyah ayat 18..

Islam melarang pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan walaupon BERLAINAN AGAMA..xleh gak!!!!
Jadi...jangan la couple2 sebab manusia nih ader satu jenis penyakit...JEMU....bila dah jemu..2 yang break...clash..dan macam2 la....
tapi bagi yang dah couple jangan terus putus plak sebab nak insaf dan kembali ke pangkal jalan..
 saya ingin memetik kata ustaz hasrizal di dalam buku nya..
~untuk mereka, janganlah pula pendapat saya ini menjadi alasan untuk seseorang itu untuk memutuskan hubungan. Janganlah biarkan diri kita dipandu oleh keputusan emosi semata-mata. jika pasangan lelaki atau perempuan sudah baik agamanya, atau yang paling utama, sedia dididik dan mahu belajar, maka terima seadanya.
  Saya cukup terkilan apabila mendengar ada dari kalangan adik2 yang mengambil keputusan memutuskan hubungan semata-mata beralasan kesilapan dosa yang terselit dengan seorang lelaki muslim atau muslimah yang baik. Jika buat silap, bawalah bertaubat dan bukan sewenang-wenangnya membatalkan hubungan. Ingatlah pesanan Rasullulah 
       "Apabila datang melamar kepadamu seseorang yang kamu redha agamanya dan akhlahnya, maka kahwinkanlah. Jika kamu tidak laksanakan maka akan tejadi fitnah di muka bumi dan kerosakan yang melampau"..riwayat tirmizi...
 Pesan ustaz hasrizal...adik-adik di kampus, dalam soal perkahwinan ini, JANGAN TERGESA-GESA, DAN JAGAN BERTANGGUH-TANGGUH.~


tegok video nih.. dan hayati...
video


Tomat (Taubat Maksiat) oleh Wali Band
www.iluvislam.com 
dihantar oleh : ulatcomel
editor : IskethaykaL









Dengarlah hai sobat
Saat kau 
maksiat
Dan kau bayangkan ajal mendekat
Apa kan kau buat
Kau takkan selamat
Pasti dirimu 
habis dan tamat
Bukan ku sok taat
Sebelum terlambat
Ayo sama-sama kita 
taubat
Dunia sesaat
Awas kau tersesat
Ingatlah masih ada 
akhirat
Astafighrullahal’adzim
(ulangan)
Ingat mati, ingat sakit
Ingatlah saat kau sulit
Ingat, ingat hidup cuma satu kali
Berapa dosa kau buat
Berapa kali maksiat
Ingat, ingat sobat ingatlah akhirat
Cepat ucap astafighrullahal’adzim

Pandanglah ke sana
Lihat yang di sana
Mereka yang terbaring di tanah
Bukankah mereka
Pernah hidup juga
Kita pun kan menyusul mereka

Astafighrullahal’adzim
(ulangan)
Cepat ucap astafighrullahal’adzim
(ulangan)
Cepat ucap astafighrullahal’adzim
Cepat ucap astafighrullahal’adzim





Glosari kata
sobat = kawan/sahabat

sok = menunjuk-nunjuk
ayo = mari  

lirik: iluvislam




No comments:

Post a Comment