ibnu Abbas





Abdullah ibn Abbas telah menceritakan bahawa beliau dan seorang sahabat daripada kaum Ansar berbual mengenai pencarian ilmu selepas kewafatan baginda SAW daripada pengikutnya yang masih hidup, namun sahabat tersebut memberikan jawapan yang kurang memberansangkan:

“ Aku masih belum merasa hampa. Aku memulai pertanyaanku mengenai ilmu pengetahuan. Aku telah menghampiri setiap orang yang kusangka telah mendengar sesuatu daripada Rasulullah SAW. Akhirnya aku berjaya memperolehi sebilangan besar kutipanku mengenai hukum-hakam daripada orang-orang Ansar. Sekiranya aku dapati salah seorang daripada para sahabat itu sedang tidur tatkala aku menziarahi mereka, aku hamparkan kain serbanku di pintu-pintu pagar rumah mereka ; duduk sambil menunggu mereka. Kadang-kadang aku dapati muka dan badanku diliputi debu-debu. Akan tetapi aku masih juga mahu menunggu sehingga mereka bangun dan berazam untuk menemui mereka.

 

Sebilangan daripada mereka mengatakan:

“Abdullah, kamu merupakan sepupu Rasulullah SAW. Sepatutnya kamu berhak memanggil kami ke tempatmu, tetapi mengapakah engkau bersusah payah mendapatkan kami di sini?”

“Akulah yang sepatutnya menghampiri kalian semua ; kerana aku adalah seorang pelajar dan kamu semua adalah guru-guruku.”

“Sejak bilakah kamu telah menunggu kami?” soal mereka kepadaku.

Aku memberitahu bahawa aku menunggu mereka dalam jangka masa yang agak lama juga.

Mereka berkata kepadaku, “Sungguh kasihan! Sedangkan kamu boleh mengejutkan kami dari tidur.”

“Tidaklah aku suka menggangu kamu demi kepentingan diriku sendiri.”

Kemudian aku meneruskan pengajianku lagi sehingga tiba suatu masa di mana orang berduyun-duyun datang menemuiku untuk belajar daripadaku. Teman-temanku mulai menyedari pada ketika itu seraya berkata : “Sesungguhnya budak ini benar-benar membuktikan bahawa dirinya lebih pintar berbanding kita.”

***

Inilah keazaman yang dipamerkan oleh Abdullah bin Abbas sehingga menyebabkan dirinya dijolok dengan gelaran ‘Khibrul Ummat’ (Orang yang terpelajar dalam kalangan umat Islam) dan Bahrul Ulum (Lautan Ilmu) pada zaman beliau. Beliau menghembuskan nafas terakhirnya di Taif.

No comments:

Post a Comment